Перемога неминуча! Настане мир. Все буде Україна!  

Оркестровий клас

Флейта та її родичі

Минулого місяця Нотка та її друзі відвідали оперну виставу "Чарівна флейта", і їм захотілося більше дізнатися про цей музичний інструмент та його родичів.

  • Пригадайте попередню зустріч ("Джміль", 2018, № 3). Чим вона вам запам'яталася? З якими друзями флейти з групи дерев’яних духових інструментів ви познайомилися?

Нотка запросила всіх до Оркестрового класу й дістала з футляра перший інструмент.

— Та це ж флейта! — вигукнув Джмелик, а потім додав: — Тільки якась маленька…

Нотка усміхнулася і почала розповідати…

Піколо

Молодшою сестрою великої флейти є флейта-піколо, або мала флейта. Це один з найвищих за звучанням інструмент симфонічного оркестру. Попри невеликий розмір, його добре чутно, навіть коли всі інструменти оркестру звучать разом.

Флейта-піколо дуже популярна у військових оркестрах. Композитор Жорж Бізе використав в опері "Кармен" аж дві флейти-піколо, щоб зобразити хлопчиків, які крокують слідом за дорослими солдатами під час зміни варти.

  • Послухайте марш і хор хлопчиків з опери "Кармен" Жоржа Бізе.
  • Як звучить флейта-піколо порівняно з великою флейтою? (Дуже високо, яскраво, навіть дещо різко, пронизливо).
  • Який інструмент, крім флейти, ви почули на початку? (Трубу).
  • Чому для маршу хлопчиків композитор використав саме флейти-піколо, а не військовий оркестр у повному складі? (Тому що це дитячий, "несправжній" марш — хлопчики лише зображують солдатів).
  • Чи запам'яталася вам його мелодія? Спробуйте наспівати її. Покрокуйте під цей марш.

Познайомитися зі старшими сестричками флейти-піколо, які мають низькі голоси, зможуть читачі друкованої версії журналу “Джміль”.

Слухаємо звучання різних флейт

Флейта-піколо: Альтова флейта: Басова флейта:
  • Голос якої флейти вам найбільше сподобався?
  • Уявіть себе композитором. Які флейти голоси яких казкових персонажів допоможуть передати?

Ви помітили, що музичні інструменти грають окремо не так уже й часто? Їм подобається звучати разом — в оркестрі, команді, де у кожного інструмента своя роль. Кожен з них додає до загальної картини свої барви, і звучання музики стає багатограннішим.

Коли інструменти грають разом (2013, № 1) — бесіда з дітьми про симфонічний оркестр (як добирати музичні інструменти, як співпрацюють оркестранти) + добірка музичних ігор.

Кожен музичний інструмент має свій голос, настрій, характер, тому композитор для кожної п’єси обирає котрийсь із них — задавати в оркестрі тон або й виконувати соло.

Послухаймо п’єсу Петра Чайковського “Підсніжник” (цикл “Пори року”) у виконанні роялю та оркестрів, у яких тон задають різні музичні інструменти.

Рояль

Камерний оркестр

Джазовий квартет і камерний оркестр

  • Які інструменти в якому фрагменті ви чули найкраще?
  • А який інструмент задавав би тон у вашому оркестрі? Чому саме цей?

Початок розповіді про родину флейт — “Чарівна флейта” (2018, № 3). Слухаємо оперу Вольфганга Амадея Моцарта “Чарівна флейта” та знайомимося з музичним інструментом, що має напрочуд чистий, “прозорий” голос, а також із великою родиною флейт.

 

Завантажуйте електронний додаток
Флейта та її родичі

Завантажити комікс для дітей

Залиште адресу своєї електронної пошти, і ми повідомимо вас, коли на сайті з'являться нові публікації та електронні додатки для завантаження.

Email:    

До скарбнички методиста

Публікація дає змогу цікаво і доступно розповісти дошкільнятам і молодшим школярам про родину флейт. Порівняйте вигляд і звучання сестричок, поміркуйте, навіщо потрібні різновиди одного музичного інструмента.

Кожен музичний інструмент у певному творі чи його фрагменті може грати соло, і при цьому всі вони разом є членами однієї дружної команди — оркестру. Прислухайтеся з малятами до звучання оркестру, постарайтеся розпізнати голоси знайомих інструментів. Як злагоджено вони грають! Кожен веде власну партію, музиканти уважно прислухаються один до одного, тому й звучать разом дуже гармонійно.

Проведіть з малятами аналогію: оркестр — хор — робота в команді. Поговоріть про принципи командної роботи, важливість уміння слухати, узгоджувати свої дії з бажаннями та діями інших людей, взаємної довіри, дружньої підтримки, взаємодопомоги.

Матеріал збагатить і пожвавить музичні заняття, уроки курсу "Музичне мистецтво".









<< До змісту номера (“Джміль” № 4 /2018)